niedziela, 11 grudnia 2016

"On Drakon" (Zaklęty w Smoka) -recenzja filmu.


Pod wpisem sekrety kobiecego szczęścia toczyliśmy znów rozmowę na temat tego filmu: https://michalxl600.blogspot.com/2016/12/sekrety-kobiecego-szczescia-marina.html
Właśnie dopisałem tam taką uwagę:

...................... przypomniał mi sie naczelny zarzut do treści: tam ojciec przymusza córkę do wyjścia za mąż. TO NIE JEST ZASADA SŁOWIAŃSKIEJ KULTURY! To jest przestępstwo i poważne naruszenie. U nas tak nigdy, przenigdy nie bywało. Bajki Słowiańkie pełne są opowieści jak to królowie władcy załamują ręce i biadają a ona (księżniczka) .....tego odrzuca, tamtego odrzuca, ten sie nie podoba i tamten nie... U NAS ZAWSZE KOBIETA WYBIERAŁA i prawo to było najważniejszym z ważnych. A w tym filmie mamy ładnie podana dywersję - to dokładnie jak z biblią - na poczatku jedno "kłamstewko" że Bóg i Pan to jedno ...a potem niech czytaja choćby i 1000 razy.

Znalazłem bardzo ciekawą recenzję- strona nosi tytuł: "ODRODZENIE DOBRYCH ZASAD (ETYKI) W SRODKACH MASOWEGO PRZEKAZU"  

Stara mądrość powiada: "Bajka jest kłamstwem, lecz zawiera wskazówkę- kto ją zrozumiał ten ma lekcję" Takie wstępy i zakończenia znajdują się w wielu słowiańskich podaniach ludowych. Bajki są niewyczerpanym źródłem mądrości ludowej, poprzez które prezentowane są jasne i proste prawdy: co jest dobrem a złem, co prawdą a co kłamstwem, co mądroscią a co głupotą, co to jest odwaga a co tchórzostwo. Poprzez przekaz znaczeń i wartości bajka formuje (tworzy, formułuje)  zasady zachowania się w społeczeństwie, które to są jednym z filarów witalności społeczeństwa i organizacji społecznej.
 
Film "On Drakon" - to wariacja na temat staroruskich bajek z trendami Hollywood,  jest to rosyjska wersja Zmierzchu (Twilight) . Ze słowiańskiej bajki zaczerpnięto pojawiającego się w filmie cara, piękną dziewicę, bohatera- -herosa, smoka i bardzo piękną stylistykę słowiańską. Co prawda Słowiańskie motywy pojawiają się na ekranie tylko pierwsze i ostatnie dziesięć minut i rozdzielone są godzinną opowieścią  w duchu pomieszania wspomnianego już "Zmierzchu" i show "House 2" (polski odpowiednik "Big Brother" albo Bar -przyp. tłumacza)  (piękny, młody, skąpo odziany mężczyzna i kobieta żyją razem w zamkniętej przestrzeni - och, jakie to intrygujące !).

Przeanalizujmy, czego uczy film.
 
Główni bohaterowie - księżna Mirosława i pół-smok pół- człowiek, którego nazwali  raz Armenem a innym razem Armanem Arman (nie jest jasne, dlaczego ze wszystkich nazw wybrano właśnie takie). W klasycznych słowiańskich bajkach smok - to uosobienie zła symbolizujące pokusę, pożądanie, przebiegłość, przemoc, żądzę krwi. Piękna dziewczyna jest zawsze symbolem czystości i cnotliwości, jest ona zawsze  obrazem dobra i przykładem wierności oraz pełni kobiecości.
Inne postacie w filmie "On - Drakon" także są klasyczne dla staroruskich bajek - Król (ojciec Mirosławy), mężny Heros -Bohater (potomek zabójcy smoków- Igor), mądry mentor bohatera oraz starsza siostra, która pełni rolę podobną do matki. W bajkach, król reprezentuje opiekuna tradycji, ustawodawcy, człowieka, którego rozkazy nie podlegają dyskusji. Na Rusi - car to pomazaniec Boży . Bohater ,Heros - naturalna moc fizyczna i duchowa, odwaga, uczciwość, ochrona dla ludzi (dla narodu), oparcie dla króla, ideał męskości. To jest ten, kto jest godny jasnej i czystej miłości pięknej dziewicy. Mentor bohatera  to sumienie i mądrość. Matka (nie mylić z macochą) - wrażliwość i intuicja, ochrona dzieci, strażniczka domowego ogniska.
 
Takich bohaterów spotykaliśmy w bajkach dawniej, ale nie całkiem takimi ukazuja sie oni nam w sformatowanej w Hollywood nowej opowieści. Księżniczka Mirosława nie jest strażniczką czci i czystości lecz naiwną dziewczynką pełną fantazji nastolatki, których nie potrafi przekroczyć. W tej opowieści tak naprawdę ulega ona precyzyjnie i kompleksowo utkanej pokusie smoka (Żmija Gorynycza) i zakochuje się w nim i odrzuca Bohatera tym samym ostatecznie zdradza swój ród i cześć rodziny, a ponieważ była córką króla więc także cześć (honor) narodu.
 
Nie wnikając głębiej w jaki sposób zbudowane są obrazy i fabuła, historia miłości Miry i Armana / Armena wydaje się piękna i naturalna. Jednak rzecz w tym, że smok jest klasycznym archetypem zła, tutaj nie jest to takie proste - ma bowiem także ludzką twarz, a stał się złym potworem wbrew swojej woli. Podobnie jak w wielu współczesnych bajkach kwesta zła jest podana w filmie wraz ze subtelną podmianą - klasyczne zło przedstawia się jako dobre, niewinne i cierpiące. No cóż, skoro zło oferowane jest w sposób dobry i miły (nieodparty, romantyczny i pół-nago) to bohaterka- księżniczka oczywiście łatwo go akceptuje, zakochuje się i łamie bieg wydarzeń, niszczy tradycyjny obrzęd i tradycyjną drogę rozwoju swojego społeczeństwa (odrzuca Herosa czyli dobro i wybiera Żmija Gorynycza a więc zło).

Film, promuje w ten sposób nowe choć znane juz nam pojęcie "dobrego zła" (będę tłumaczył tę stronę niebawem -michalxl600 -tu na razie automat), a w następstwie braku rozróżnienia między złem i nową filozofię życia: zło może być dobrem a dobro złem. W związku z takim spojrzeniem ciekawym staje się moment kłótni Mirosławy i smoka, kiedy to on ją oskarża, że problemem jest to, iż ona nie wierzy w niego, jak w dobro! Mniej więcej tak samo mąż alkoholik może oskarżać żonę, że to z jej winy są wszystkie jego problemy.
Film "On - Drakon" bardzo subtelnie pogrywa sobie znaczeniami dobra i zła oferując widzom jako grzech i winę ich niechęć do przyjęcia zła. Zło nie jest takie- to ty jestes zły ponieważ go nie przyjmujesz, nie kochasz itp
Wszak klasyczny archetyp dobra, w filmie staje się złem. Jest to realizowane poprzez skomplikowaną fabułę z narzeczonym młodej księżniczki -Igorem. Przeciwieństwo Armena / Armanda - potomek wielkiego zabójcy smoków Igor przedstawiony jest jako tchórzliwy i niezdecydowany niedrostek. Wnuk legendarnego wojownika i obrońcy ludu, wsparcie króla wydaje się być histerycznym, skomlącym słabeuszem, który stara się szukać własnych korzyści  w postaci tronu królewskiego. Ciekawe jest również to, że imiona Mirosława i Igor rezonują z imionami sławnej księżniczki Jarosławy i księcia Igora, które w historii Rusi są powiązane ze wzorem lojalności i oddania sobie do ostatniego wojownika ( Opowieść o księciu Igorze). Proponujemy wszystkim, aby decydowali sami na ile przypadkowe jest współbrzmienie tych imion z postaciami historycznymi.
 
No i wreszcie obraz Króla. Wizerunek króla w filmie przedstawiany jest również innowacyjnie:, gdy córka tak naprawdę zawstydza go w obecności wszystkich ludzi odrzucając bohatera- herosa  (dobro, oferujące jakoby zło ) i przyzywa smoka (zło, oferujące jakoby dobro)  to tak król jak i jego jego najstarsza córka wraz z mentorem Igora -wszyscy razem błogosławią jej czyn. Czyli, że warości i tradycje ostatecznie zostają zniszczone i wymazane i nie zostają obronione przez żadnego z bohaterów- ani przez króla, ani przez starszych doradców księżniczki i herosa Igora.
 
Ciekawe jest również to, że w filmie obecne są elementy okultystyczne.
Po pierwsze, sama historia subtelnie i celowo niszczy wizerunek słowiańskich baśni poprzez globalne zastąpienie dobra złem i wrzucając do znajomego Słowiańskiego folkloru destrukcyjne nowe znaczenia.
Po drugie, pod koniec historii oferuje sie widzowi znany obraz okultystyczny- -wizerunek kobiety w czerwonym siedzacej na bestii.

Po trzecie, na jednym z plakatów filmowych, piękną bohaterkę przytula wizerunek śmiertelnej ręki.

Zgadnijcie co to za rodzaj symboliki. Słowiańska piękność, fabuła ze niszczeniem tradycyjnych wartości, przedstawiona jest skłonność do "dobrego zła", rytuał ślubu w filmie przypomina pogrzeb, do tego uścisk topielca na plakacie. Przesłanie od pro-Hollywoodzkich producentów filmu jest dla słowiańskich widzów w pełni czytelne i niezbyt radosne ...
 
Jak historia się kończy? Zwykle w słowiańskich bajkach bohater- heros otrzymuje swietlistą i cnotliwą piękność i połowę królestwa (lub całe królestwo) oraz dopowiedzenie: "żyli długo i szczęśliwie." Oznacza to, że teraz młodzi rozpoczynając nowy etap życia, stają się strażnikami tradycji i wartości, przenosząc je na potomków. Władanie królestwem sugeruje, że młodzi zdobywają zasady odpowiedzialności społecznej. W filmie "Zaklęty w Smoka" bohaterowie - nowożeńcy żyją na samotnej wyspie (która, nawiasem mówiąc, jest szkieletem starożytnego smoka - ciekawa podstawa dla małżeńskiego szczęścia), gdzie się kąpią, jedzą owoce oraz (wybaczcie proszę) "robią dzieci". Ostawszym się tam strażnikom tradycji i wartości najwyraźniej nie potrzeba nowych ludzi. Dla nich los królestwa w filmie  to w ogóle rzecz zbędna (nieważna sprawa). Tak więc jaka będzie przyszłość tej pary na samotnej wyspie-szkielecie wyobrazić sobie łatwo. Jaki jest los królestwa, w którym król w zachwycie oddał córkę w ręce zła - jest również zrozumiałe.
 
Wszystko w filmie "Zaklęty w Smoka" zostaje wywrócone do góry nogami. Zło staje się dobrem, dobro - złem, a przed żadnym z bohaterów nie postawiono do wypełnienia jego klasycznych zadań. Tak- to prawda, dobro nie zawsze jest białe, a zło - nie zawsze jest czarne, a świat nie jest podzielony tylko na dwie połówki, ale podobne do tego filmy chytrze podmieniają koncepcje (pojęcia) i skrząc się pięknym, romantycznym chaosem są bardzo szkodliwe dla społeczeństwa- a zwłaszcza dla wrażliwej młodzieży do której film jako całość jest skierowany. Twórcy filmu 'On - Drakon "celowo wzięli się za zruinowanie Słowiańskich obrazów, które w naszej kulturze są przekazywane z pokolenia na pokolenie i opowiadają naszym dzieciom (oraz dorosłym) czym jest prawdziwa godność, cześć i dobro.

 Przyjaciele! Bądźcie uważni, oglądajcie dobre filmy pełne prawdziwych wartości i czytajcie dzieciom stare, dobre bajki!

NARKOTYKI -   Alkohol w powyższym filmie spożywa -jakże by inaczej- "okropny słowiański heros".

SEKS - Główni bohaterowie przez większą część filmu pozostaja pół-nadzy. Sam związek między kobietą i smokiem  wydaje się być niemal zboczeniem.

PRZEMOC - sceny przemocy z udziałem smoka są w filmie podane bardzo łagodnie co zmusza do przyjęcia go z jeszcze większą sympatią.

ETYKA - na bazie barwnych scen wypełnionych słowiańskimi obrazami - pod postacią słowiańskiej bajki ma miejsce skażenie pradawnych słowiańskich obrazów dobra i zła. Zło ustawia się w pozycji niezrozumianego do końca cierpiętnika, którego należy ratowac i kochać. Tak więc film nakierowany jest na zniszczenie tradycyjnych  wyobrażeń na temat społeczeństwa, rodziny, miłości a wzamian proponuje się indywidualne, egoistyczne zadowolenie odseparowanych bohaterów. Niektóre pozytywne zagadnienia ( poważne relacje to trud, wybawiająca miłość, walka z wewnętrznym zwierzem) nie zmieniają ogólnego destrukcyjnego przesłania filmu.

                                                                  Maria Serych
                                                                    Eugenia Kumriak