ŹRÓDŁO TŁUMACZENIA: https://vk.com/life.move?w=wall-31239753_144561
Półtora
roku temu, w szkole powszechnej nr 34 w mieście Kamieńsk Uralski, pojawiły
się dwie nietypowe pierwsze klasy - tylko dla chłopców i tylko dla
dziewcząt. Korespondent "Rosyjskiej Gazety" ( RG) rozmawiał z nauczycielami klas 2 "b" i 2 "d", którzy zdecydowali się podjąć ryzyko nowe zadanie dla większości nauczycieli. Generalnie nie planowano w szkole otwierania klas z podziałem na płci. Tak
się jednak złożyło, że wiosną na spotkaniu, gdzie rodzice przyszłych pierwszoklasistów zapoznali się z nauczycielami, do klasy Tatiany Siemienowej zapisało się 22 chłopców i tylko 3
dziewczynki. Rodzice odmówili przeniesienia dzieci pod opiekę innych nauczycieli, mówiąc, że chcą aby je uczyła Tatiana Siemienowa. W związku z tym kierownictwo szkoły zaproponowało zorganizowanie klasy samych chłopców. Ponadto inna nauczycielka grupująca uczniów pierwszej klasy, Eugenia Naumowa,
właśnie co obroniła pracę na temat edukacji ze względu na płeć oraz psychologicznych
cech edukacji chłopców i dziewcząt.
Oczywiście chciała zastosować wiedzę w praktyce, więc zgodziła się wziąć klasę dziewcząt. Teraz klasy 2b i 2d obserwowane są przez kierownictwo szkoły, miejski departament edukacji oraz przez rodziców. Wszyscy przyznają, że póki co nie ma jeszcze dużej różnicy między
dziećmi z klas oddzielnych i mieszanych, ale nawet już teraz możemy mówić o
pośrednich wynikach eksperymentu.
Psychologowie uważają, że chłopcy z powodzeniem piszą "kartkówki" na początku lekcji, a dziewczęta w połowie. Nauczyciele wzięli pod uwagę ten fakt a oto wynik: jak dotąd dzieci z oddzielnych klas uczą się z dużo większym powodzeniem. W
opinii nauczycieli uczniowie nie są zawstydzeni i nie są rozproszeni przez
płeć przeciwną, co oznacza, że są bardziej zainteresowani nauką. Jest wiele więcej takich niuansów psychologicznych.
-
Chłopiec nie będzie musiał martwić się, jak zareaguje sympatyczna dziewczyna
na jego odpowiedź przy tablicy, dziewczynka nie bywa zawstydzona na myśl o
chłopcu i podnosi rękę aby odpowiedzieć na pytanie nauczyciela. Okazuje się, że skupiają się tylko na temacie lekcji - wyjaśniają nauczyciele pracujący z klasami 2b i 2d.
Już istnieją mocne dowody na skuteczność edukacji w oddzielnych klasach - w klasie dziewcząt wiszą już dyplomy za pierwsze miejsce w konkursie na
znajomość języka rosyjskiego.
- Zdałam sobie sprawę w praktyce jak bardzo dziewczyny różnią się od chłopców. Na przykład, nawet znając odpowiedź, dziewczynka będzie milczeć i czekać, aż ktoś inny odpowie. W klasach ogólnych chłopcy pierwsi podnoszą rękę a tu ich nie ma. Początkowo to bardzo mocno przeszkadzało: każda znała odpowiedź, ale nic nie mówiła bo bała się popełnić błąd. Czasami czułam jakbym prowadziła lekcję w pustej klasie. Ale jeśli uczennice są chwalone to następnym razem będą aktywnie reagować i odpowiadać. Ponadto dziewczynka powinna być pochwalona nawet gdy się pomyliła bo inaczej następnym razem znowu zamilknie. Interesujące jest to, że chłopiec nie rozumie takiego podejścia, i będzie
trwać długo w rozmyślaniach dlaczego został wyróżniony za złą
odpowiedź - powiedziała wychowawczyni klasy 2d Eugenia Naumowa.
Niektórzy nauczyciele lubią pracować z klasą dziewcząt.
"Dziewczyny to klasa - marzenie". Są spokojne, nigdy nie krzyczą. A chłopcy z klasy 2b oczywiście są bardziej aktywny niż dziewczęta z klasy dziewcząt. Ale w porównaniu z klasą mieszaną dyscyplina chłopców jest o wiele większa, oni spokojnie reagują na uwagi nauczyciela. W zwykłych klasach chłopcy w podobnej sytuacji mogą rywalizować z
nauczycielem, popisywać się przed dziewczętami- mówi korespondent „RG”
nauczyciel muzyki Elena Titowa.
- Tu u nas wszyscy są równi. Moi chłopcy od razu przywołują chuliganów do porządku a więc wszyscy zachowują się przyzwoicie. Na przykład, został do nas przeniesiony uczeń z klasy ogólnej, w której ze wszystkimi wchodził w starcia więc moi chłopcy go bardzo szybko "przekształcili" - mówi szef klasy 2b Tatiana Siemienowa.
Z ogólnych klas co jakiś czas usłychać krzyki niezadowolonych nauczycieli, a w naszych "segregacyjnych" jest cisza. Odwiedziliśmy te klasy i przekonaliśmy się: dyscyplina tutaj jest naprawdę wspaniała. Ponadto, łatwiej jest nauczycielom zrozumieć specyfikę szkolenia dzieci o określonej płci. Na
przykład, na wychowaniu fizycznym chłopcy bardziej konkurują ze sobą i trenują
siłę, podczas gdy dziewczęta rozwijają grację i plastyczność - łagodność ruchów. Na lekcji zajęć praktycznych dziewczynki splatają koraliki, tkają lub budują domy dla lalek, a chłopcy wczuwają się projektantów.
Przy tym wszystkim uczniowie rychże rozdzielnych klas aktywnie komunikują się ze sobą. Na przykład winszują sobie nawzajem w rozmaite święta. W dniu naszej wizyty, w wigilię 8 marca, panienki z niecierpliwością wyczekiwały kawalerów. Podczas zajęć z literatury młodzieńcy poszli do sąsiedniej klasy i stojąc rzędem przy tablicy, czytali wiersze. Uroczysta
atmosfera nie powstrzymywała chłopców od uśmiechania się do dziewcząt, a dziewczętom odpowiadać zakłopotanym chichotem, ukrywając uśmiech w dłoniach. W końcu spotkania chłopcy podarowali każdej damie lalkę.
- "Mamy już pary, które są przyjaciółmi, komunikują się na przerwach. Rzecz w tym, że od pierwszego dnia zaczęliśmy rozwijać w dziewczynach pierwiastek kobiecy. Nawet już teraz różnią się od swoich rówieśnic, a nawet zachowują się bardziej godnie "- mówi Jewgienia Naumowa. - U nas jest nawet miejsce na romantyzm, kiedy chłopcy i dziewczęta czekają na spotkania z drżeniem, przekazują sobie nawzajem notatki. Tego właśnie brakuje innym uczniom.
Co
ciekawe, o ile w pierwszej klasie chłopcy byli zbyt niespokojni i
musieli być uspokajani, a dziewczęta milczały, to w drugiej narwańcy stali
się bardziej zrównoważeni, a skromnisie stały się pewniejsze siebie. Ogólnie rzecz biorąc, eksperyment postanowiono kontynuować do klasy 11 z czego rodzice są bardzo zadowoleni. Popularność oddzielnego nauczania rośnie. Dowiedziawszy się o innowacji, uczniowie drugiej klasy z innych części miasta specjalnie przenieśli się do szkoły nr 34. Ale nikt nie śpieszy się z przenosinami do klasy ogólnej.
"Uczyć się z chłopcami? Nie, nie chcemy. Po co? Przecież i tak mamy z nimi kontakt. A zabawa z dziewczynami jest fajniejsza, jesteśmy podobne i dlatego
mamy takie same zainteresowania, "- twierdzą dziewczynki Wika, Darina i
Nastia.
W rozmowie z korespondentem "RG" rodzice zauważyli, że byli zadowoleni
z osiągnięć dziecka, wielu jest gotowych oddać młodsze dzieci do klasy podzielonej na płci.
Natalia Goworukina, dyrektor szkoły nr 34:
Przywilej określania składu klasy pozostaje w rękach szkoły, dlatego przed
rozpoczęciem roku szkolnego nie musieliśmy koordynować oddzielnego
kształcenia z wydziałem edukacji lub ministerstwem. Wszystko, co jest konieczne, to pragnienie rodziców. Nie wszyscy z nich są gotowi na zmiany. W
ubiegłym roku, kiedy rekrutowaliśmy pierwszą klasę, przeprowadziliśmy
ankietę, a dorośli nie chcieli uczyć dziewcząt i chłopców osobno. W tym roku ponownie zapytamy rodziców, i możliwe, że do września szkoła ponownie zorganizuje osobne zajęcia dla dziewcząt i chłopców.
Natalia Wasiagina, szef psychologii edukacji, profesor Instytutu Psychologii na Uniwersytecie w Uralu:
"Plus segregacyjnego nauczania polega na tym, że dzieci nie rozpraszają się i uczą lepiej materiału. Jeśli oddzielna edukacja odbywa się w zwykłej szkole powszechnej to minusy tej sytuacji są minimalne. Natomiast absolwenci szkół, w których są sami chłopcy lub dziewczęta nie mogą potem porozumiewać się harmonijnie z płcią przeciwną. "
Obserwowaliśmy kilka klas podzielonych pod względem płci. W jednym przypadku badanie trwało rok, w drugim dwa lata. W rezultacie doszliśmy do wniosku, że nie ma różnic psychologicznych między dziećmi z klas oddzielnych i ogólnych. Wybierając formę edukacji, rodzice powinni przemyśleć co chcą dać dziecku - czy możliwość lepszego uczenia się czy komunikowania.